Vores hold giver motivation for at træne og få resultater. Vi har hold både for raske og sammen med andre der har et lignende problem. Her er der plads på små hold med individuelle tilpasning, således af dit problem varetages optimalt. På alle hold træner du sammen med andre med lignede problemer, men der er plads til individuelle tilpasninger således at dit problem varetages optimalt.

Skulderhold

Skulderen og skulderskader. Skulderleddet er et af kroppens mest komplicerede led. Skulderen består af nøglebenet foran på brystet, skulderbladet på ryggen og overarmen. Leddets store bevægelighed er udviklet til at præstere stor kraft fx ved kast. Muskler og sener bliver dagligt brugt til at bære og løfte byrder. Det er ofte hårdt, hvilket medfører træthed og smerte i skulder/nakke regionen. Ved overlastninger kan det give gener i nakke, ryg, bryst og arme.

De almindeligste skulderskader er fald på skulderen, ledskred og smerter på grund af overbelastning fx ved ensidigt gentaget arbejde og/eller arbejdsopgaver udført over skulderniveau.

Idrætsgrene med eksplosive bevægelser, fx i håndbold, tennis, og volleyball, eller gentagne bevægelser fx i svømning kan medføre problemer i skulderen.

Skulderproblemer skal trænes. Tid alene gør ikke skulderen rask. Fysioterapeuten kan systematisk undersøge skaden og finde årsagen. Forskellige symptomer og diagnoser skal trænes forskelligt, og en analyse af idræts- eller arbejdssituation målretter træning af skulderen.

I samarbejde med fysioterapeuten kan skulderhold være en del af træningen.



Knæhold

Har du knæproblemer?

- Har du knæ-gener eller knæsmerter?
- Har du en ledbånds-skade, en korsbånds-skade eller menisk-skader?
- Er dit knæ slidt?
- Eller er du blevet opereret?
Så er knæholdet for dig!

Træningen er meget sammensat

- styrketræning
- balancebræt
- vippebræt
- ski-fitter
- cykel
- den store træningsbold

Vi træner

- balancen
- stabilitet
- koordination


Knæhold kræver, at du er undersøgt af en fysioterapeut, har købt et klippekort og tilmeldt dig i receptionen! Knæleddet er et af kroppens store led - der tales og menes meget om det, og de fleste mennesker ved, hvad det betyder at have ondt i knæet. Vi er afhængige af knæets funktion, når vi bevæger os - knæene bærer næsten hele kroppens vægt!



Fysio Pilates

Pilates styrker din kropsbevidsthed og træner de stabiliserende muskler omkring rygsøjlen. Vi har mange Pilates hold og du kan også få individuel instruktion hos Malene, Maria, Camilla og Kirstine.

På vores hold vil du som ny blive introduceret til grundprincipperne indenfor Fysiopilates af vores dygtige og erfarne instruktører. Herefter kan du deltage på vores øvede hold.

Holdene undervises af fysioterapeuter med fokus på kvalitet, hvor der er mulighed for at komme i dybden med detaljerne. Træningen er effektiv og anvendelig uanset diagnose eller træningstilstand.

Du skal kunne lide at arbejde koncentreret og vil blive udfordret. Det kræver koncentration og motivation. Til gengæld får du et træningsredskab for livet.

Fysio-Pilates er en måde at træne på, som skaber en naturlig balanceret holdning. Metoden arbejder med at styrke de svage og dybe muskler og udspænde de stramme muskler. Pilates arbejder primært med musklerne omkring ryg, mave og bækken.

Det er en både mental og fysisk træning. Pilates er en sikker træning, bl.a. fordi der kun er tale om kontrollerede bevægelser, der foregår i et langsomt tempo, få gentagelser og med plads til fordybelse i den enkelte øvelse. Øvelserne har forskellig sværhedsgrad og udvælges efter den enkeltes niveau.

Pris for deltagelse følger Danske Fysioterapeuters takster for holdtræning, 109 kr. pr. 60 min. Hvis du er medlem af "Danmark", kan du få tilskud. Holdene oprettes med maks 7 deltagere på holdet med start medio august, efter efterårsferien, efter nytår og efter påske. Der udsendes plan på mail og kan ses på hjemmesiden samt Facebook. Tilmelding foregår efter først til mølle-princippet. Du kan ringe eller maile og blive skrevet på holdlisten men du er først sikret en plads ved betaling.

Yoga

I en stresset tilstand kæmper kroppen for bare at overleve; det sympatiske nervesystem er overaktivt, musklerne spændes og fordøjelsen bliver automatisk nedprioriteret fordi kroppen tror den skal være klar til hele tiden at kæmpe eller flygte.

Igennem yoga arbejder vi med tilstedeværelse. Vi tillader det parasympatiske nervesystem at overtage, hvilket giver kroppen lov til at slappe af, strække sig og rense ud i gamle ophobede stress-toxiner.

Holdene bliver kørt af Katrine, som er uddannet yogalære hos Sivananda Yoga Ashram i Kerala Indien. Hun har praktiseret yoga i 7 år. Katrine er fysioterapeut studerende.

Holdet vil køre hver lørdag med start d. 15. oktober fra kl. 11.00-12.30. Tilmelding i holdmappen i receptionen. Prøv din første yoga time GRATIS! Kontakt os på mail@fysiosekvens.dk eller 86 24 02 03.

Fysio Bike

Fysio bike er en sjov og effektiv indendørs cykeltræning i hold, som ikke stiller store krav til fx koordineringsevne og rytmisk sans. Energien samles på at træde i pedalerne i takt til musikken efter instruktørens anvisninger.

På holdene bestemmer du selv, hvor hårdt det skal være, da du selv kan justere din egen belastning. Det er en skånsom form for træning, da man undgår de stød man får i kroppen ved fx løb.

Derfor kan alle i princippet være med uanset alder, køn og træningstilstand. Kæmper du lidt eller meget med kiloene, er du ikke helt ung længere, eller er du i gang med genoptræning, er fysio bike lige noget for dig.

Kvik-fysio bike. Kvik-fysio bike er 35 minutters konditionstræning. Det gør ingenting, hvis du ikke har prøvet det før. Kom blog 10 minutter inden holdstart og få en introduktion til cyklen. Du afprøver forskellige intensiteter og kørepositioner. Når du på den måde har fået en indføring i god teknik, får du ikke så let skader og overbelastning.

Fysio bike mandag. Fysio bike mandag er en times cykling, hvor du arbejder med intensitet og opbygning af kondition. Træningen består af intervaller af forskellig længde, og du vil blive udfordret i indlagte øvelser af vekslende karakter. Det er kun instruktørens fantasi, der sætter grænser. Holdet er primært for dem, der har prøvet indendørscykling før.

Fysio bike torsdag. Fysio bike torsdag er en times intervaltræning af forskellig varighed og hårdhed med stigning i intensiteten undervejs. Du vil blive udfordret med tempo- og power-øvelser. Effektiv konditionstræning. Holdet er primært for dem, der har prøvet fysio bike eller spinning før.

Instruktor: Kirstine Kjellerup Jensen og Camilla Dreir.

Fysio Ball

Den store træningsbold er et fantastisk træningsredskab til alle aldre, fra patient til professionel atlet

- du får smil på læben under udfordringerne
- du bliver motiveret og finder legebarnet frem
- du får trænet balance, koordination, bevægelse og stabilitet

Vi fokuserer på rygsøjlens muskelkorset -de dybe mave- og rygmuskler, så du får en funktionelt fungerende enhed omkring rygsøjlen, som jo er aktiv under selv den mindste bevægelse.

Styrke og Stabilitet

Fysiosekvens har maskiner fra Norsk Sekvens, så du kan træne efter metoden Norsk Sekvenstræning. Sekvenstræning giver styrke, men er også godt for din kondition.

Grundidé i Norsk Sekvenstræning
Norsk Sekvenstræning lægger træningen til rette, så man får opbygget musklerne på den rette måde og i den rigtige rækkefølge. Alle kan bruge Norsk Sekvenstræning, men har du specielle behov eller skader, tilpasser vi dit træningsprogram.

Træningsudstyret passer til alle
- Fysioterapeuter anvender det til træning og genoptræning
- Idrætsudøvere bruger det til deres grundlæggende træning
- Skolerne benytter det i idrætsundervisningen
- Virksomheder har det stående i deres fitnessrum osv.

Træningssekvenserne
Norsk Sekvenstræningsudstyr har tre forskellige sekvenser, som hver består af fem øvelser i hver sekvens.

1. Sekvens 1 er basissekvensen og designet specielt til at træne vore hovedmuskelgrupper, som bruges mest i hverdagsaktiviteter og sport.
2. Sekvens 2 er en forlængelse af øvelserne i sekvens 1, blot med større sværhedsgrad. Sekvens 2 består af mere sammensatte og krævende øvelser.
3. Sekvens 3 bygges ovenpå sekvens 1 og 2. Sekvens 3 består af de motorisk set mest avancerede øvelser.

Udstyret
Udstyret, som bruges i Norsk Sekvenstræning, er designet og afpasset i forhold til menneskets anatomi og fysiologi. Træningen bliver derved meget funktionel, og risikoen for skader begrænses. Udstyret træner ikke kun konditionen og hjerte-lungefunktionen, men forbedrer også leddenes bevægelighed, musklernes styrke og udholdenhed samt koordinationen.

Let og individuelt
Norsk Sekvenstræning er en træningsmetode, som er let at anvende og tilpasse. Det er let at vælge de rigtige øvelser og den rigtige vægt. Vægtsystemet er afstemt, så der kommer balance i kroppens muskulatur. Systemet sikrer, at mave, ryg, arme og ben forholdsmæssigt bliver lige stærke.

Ophavsmændene til Norsk Sekvens og Norsk Sekvenstræning
Norsk Sekvenstræning er egentlig en sammensmeltning af to navne
- Norsk Sekvens er navnet på de maskiner, vi bruger
- Sekvenstræning er navnet på den tilhørende træningsmetode

Norsk Sekvens og Sekvenstræning blev udviklet i de tidlige 70'ere af de norske fysioterapeuter Hans Gunnari (1937-1996) og Olaf Evjenth (1926-). Olaf Evjenths lærebøger m.m. bruger på uddannelsesinstitutioner i hele verden.

Rytme og Puls

Puls og styrke -konditions- og styrketræning

Puls og styrke er holdet, hvor vi både får sved på panden og styrket voresø muskler! Efter en kort, men intens, opvarmning, laver vi skiftevis pulssekvenser og styrketræningspas.

Puls og styrke er en yderst effektiv træning for kroppen, da den konstant bliver overrasket, fordi intensiteten hele tiden skifter, og der veksles mellem styrke- og konditionstræning.

Vi bruger alle slags redskaber i Puls og styrke, kommer rundt i salen, hører god musik - og så har vi det selvfølgelig rigtig sjovt undervejs!

Efterfødsel

Træning med tid og plads til babyen

Efterfødselstræning i Fysiosekvens er et hold til dig, som lige har født eller stadig er på barsel. Jeres skønne børn er mere end velkomne på klinikken til holdtræningen, og der vil være tid og plads til efterfølgende at komme stille og roligt ud af døren igen.

Hvad og hvordan træner vi?

På holdet vil vi primært arbejde med at styrke bækkenbunden og muskelkorset (dybe mave- og rygmuskulatur). Derudover vil vi langsomt bygge formen op og tilpasse træningen til holdets ønsker og træningstilstand.

Du sikres en hensynsfuld og samtidig opbyggende træning som er specielt tilpasset kvinder, som har født. Hvis du har yderligere spørgsmål er du velkommen til at kontakte os. Og du må selvfølgelig også meget gerne invitere andre med!

Rygskole

Hvornår har du brug for at gå på ryghold? Rygskole er for dig, der
- har eller har haft problemer med ryggen
- gerne vil undgå at få problemer med ryggen


Hvad har du brug for at træne?
- din mave og ryg, så de er stærke og stabile
- resten af kroppen, så den kan aflaste mave og ryg


Hvad træner vi og med hvad?
- hele ryggen: lænden, midt-ryggen, øvre ryg og nakken
- benene, så de kan aflaste ryggen for dens belastninger
- Vi bruger ofte den store træningsbold, da det træner ryggens muskler på en måde, der gør ryggen mere stabil.


Er rygholdet kun styrketræning?
Nej, du får også konditionsøvelser, så du kan få løsnet op i kroppen og sendt alle de gode hormoner i omløb!

Hvorfor er det vigtigt at træne ryggen?
Ryggen er en central del af vores krop, og rigtig mange mennesker oplever i løbet af deres liv at have ondt i ryggen. Det vil vi gerne forsøge at afhjælpe, og rygholdet er derfor et hold både for folk, som har haft problemer med ryggen, men også for folk, der ønsker at styrke deres ryg for at undgå at få det.

Hvad betyder stabilitet?
At ryggen er stabil, betyder, at du f.eks. kan holde ryggen rank, selv om du går op eller ned ad trapper, eller løber på en vej, der går opad eller nedad.

© Carolina von Essen, February 2017