Artrose forårsager smerte, hævelse og stivhed i et led.

Det kan påvirke mennesker i alle aldre og forekomsten stiger med alderen.

Træning er nøglen til at få det bedre.

Hvis du har smerter i eller omkring en led, der ikke går væk efter et par dage, bør du se en læge eller fysioterapeut. Det er vigtigt at finde ud af hvad der forårsager din smerte, og det er nøglen til at finde den rigtige behandling og få strategier til selvhjælp.

Hvad er artrose?

Artrose er den mest almindelige årsag til funktionsnedsættelse hos ældre mennesker, men er også almindelig hos yngre og midaldrende. Omtrent 5% i alderen 35-54 år har artrose, og af disse har mange skadet sit led tidligere i livet. Cirka 8 % af befolkningen i aldersgruppen 50-70 år har besvær relateret til artrose, og forekomsten øges i ældre aldersgrupper. Artrose begynder med nedbrydning af brusk. Hvis dette sker, kan kroppen indføre en "reparationsproces" for at forsøge at kompensere for tabet af dette vigtige stof.

Følgende kan så ske:

- Små stykker af ekstra knogle, kaldet osteofytter kan så vokse i enden af ​​en knogle i et led.

- Der kan være en stigning i mængden af ​​tykt væske inde i leddet.

- Ledkapslen kan strække sig, og leddet kan miste sin form.

Nogle gange kan de tidlige stadier af artrose forekomme uden at forårsage meget smerte eller problemer. Det kan dog føre til skade i et led samt smerte og stivhed. Slidgigt er mere almindeligt hos kvinder og rammer normalt mennesker fra 45 år og derover. De dele af kroppen, der er mest berørt, er knæ, hænder, hofter og ryg.

At holde dig aktiv vil hjælpe dig med at opretholde en sund vægt, og dette vil reducere trykket på dine led. At gøre regelmæssig motion vil holde musklerne omkring leddet stærkt, og dette vil bidrage til at understøtte og stabilisere et led påvirket af artrose.

At være overvægtig kan gøre dig mere tilbøjelig til at få artrose og kan gøre det værre.

Hvis du tager smertestillende medicin, såsom paracetamol og ikke-steroide antiinflammatoriske lægemidler (NSAID'er), såsom ibuprofen, kan det hjælpe med at reducere dine symptomer og lade dig være aktiv. At være aktiv vil også reducere smerte, stivhed og hævelse.

Der er NSAID cremer, som du kan gnide ind i det berørte område. Det kan være en ide at prøve disse først.

Der findes en række forskellige smertelindringsmuligheder. Hvis du finder smerten ved slidgigt svært at klare, ville en læge eller fysioterapeut kunne give dig med specifikke råd.

Hvis din slidgigt bliver alvorlig, især i dine knæ og hofter, kan din læge måske diskutere med dig muligheden for operation. Dette betragtes normalt kun, når du har prøvet alle de andre behandlingsmuligheder.

Hvad er et led og hvordan virker det?

Et led  er to eller flere knogler som danner forbindelse, som i fingre, knæ og skuldre. Samlinger holder knoglerne på plads og giver dem mulighed for at bevæge sig frit inden for grænserne.

De fleste af leddene i vores krop er omgivet af en stærk kapsel. Kapslen er fyldt med en tyk væske, der hjælper med at smøre leddet. Disse kapsler holder vores knogler på plads. De gør dette ved hjælp af ledbånd, som er meget stærke elastikbånd.

Enderne af knoglerne i en led er foret med brusk. Den er et glat, men et hårdt lag af væv,  gør det muligt for knogler at glide over hinanden, mens du bevæger dig.

Hvis vi ønsker at flytte en knogle, giver vores hjerne et signal til muskelen, som derefter trækker i en sene, og den er forbundett til knoglen. Muskler har derfor en vigtig rolle i at støtte et led.

Hvilken type af træning

Der findes på nuværende tidspunkt ingen pille, som kan forhindre, at artrose opstår, eller helbreder lidelsen. Behandlingen går ud på at formindske symptomer og forbedre funktionen i leddet ved bedre at forstå sygdommen, at træne for derefter at kunne være fysisk aktiv på et normalt niveau, og hvis der er behov for det, tabe sig.

Mange finder normalt, at lav-intensitet-træning er bedst. Svømning, cykling, rask vandring, og Pilates er alle eksempler på øvelser, der har hjulpet folk med artrose. Det er godt at finde noget, hvad du du nyder, så du fortsætter med at gøre det.'

Vi anbefaler GLA: D, som er et uddannelses- og øvelsesprogram udviklet af forskere i Danmark til personer med hofte- eller knæets artrose symptomer. Dette program er unikt, fordi den udførte uddannelse og øvelser kan anvendes på hverdagens aktiviteter. Ved at styrke og korrigere daglige bevægelsesmønstre, vil deltagerne træne deres kroppe for at bevæge sig korrekt, forhindre symptomprogression og reducere smerter.

Du kan læse mere her om forløbet og hvordan du tilmelder dig.

Hvordan kan jeg hjælpe mig selv?

Træning  kan gøre symptomer som smerte og hævelse bedre. Der er flere grunde til, at dette er tilfældet:

• Dine muskler bliver stærkere. Dette vil give bedre støtte til leddet.

• Dine led bliver smidige og mindre tilbøjelige til at blive stive.

• Dine led vil kunne opretholde deres bevægelsesområde.

• Træning forbedrer din generelle sundhed og hjælper med at opretholde en sund kropsvægt.

• Træning frigiver endorfiner. Disse er smertestillende midler, der produceres naturligt af kroppen og frigøres i blodet gennem træning og kan få dig til at føle godt tilpas.

• Regelmæssig træning hjælper dig med at få god søvn, hvilket kan hjælpe kroppen med at reparere sig selv.