Genoptræningscenter

Genoptræningscenter


Få din genoptræning op til næste niveau i træningscenteret.



Din skade eller artrose er ikke en undskyldning for at opgive dine aktiviteter, tværtimod.  Din skade er motivationen til at blive bedre, hurtigere og stærkere end du har været før. 


Fysiosekvens træningscenter ligger i tilknytning til fysioterapien. Husets indretning på 500 kvm i et plan, gør det overskueligt og behageligt at komme tilbage til.


Træning i vores træningscenter kan ses som en naturlig forlængelse af behandlingen eller som et alternativ til de storre fitnesscentre.

Medlemskab i vores center er ikke betinget af en skade, men vores tilgang er professionel og faglig. Træningscenteret giver derfor mulighed for at sikre kvalitet og tryghed i træningen.

Ofte vil træning reducere risikoen for tilbagefald til den skade du søgte fysioterapi for. Træningen vil ofte være en del af behandlingen, og fortsat træning kan forebygge at dit problem bryder op igen. Træningen giver en naturlig og rar fornemmelse i kroppen og har positiv effekt på bl.a. aldersbetingede lidelser og livsstilssygdomme, og ikke mindst at fungere i dagligdagen.


Huset har en god stemning og atmosfære, som stedet har skabt gennem årene med forskellige arrangementer. Her føler kunderne sig velkommne og med mulighed for at drikke en kop kaffe og få en snak.


Fra kl. 17-20 og i weekender er centeret bemandet med fysioterapeutstuderende.

Træningscenter

Hvad betyder sund aldring?

Svaret på dette spørgsmål varierer fra person til person baseret på livsstil, prioriteringer og mål. 


Ønsker du at rejse mere, måske arbejde i nogle få år, fortsætte med at spille golf, eller bare være i stand til at være uafhængig i hverdagen, så er nøglen at være aktiv og mobil. 


Hvornår skal jeg begynde at træne?

Træning og være fysisk aktiv bør være et livslangt engagement. Det er en misforståelse med alderen at tænke du ikke længere vil få gavn af motion, eller der er ting jeg ikke længere kan gøre "fordi jeg bliver ældre".


En accept af aldring og tab af mobilitet eller funkton kan være skadeligt, fordi det fører til yderligere inaktivitet og tab af uafhængighed. 

Målet og fokus med træningsprogrammet kan ændre sig når du bliver gammel. For eksempel kan det være skifte fra tungere til lettere vægte, der fokuserer på kropsholdning, low-impact øvelser og indarbejde mere balancetræning for at forebygge fald. 


Jeg har sundhedsproblemer, hvad kan jeg gøre?


Det er aldrig for sent at komme i gang med et træningsporgram. Måske bemærkede du et fald i balancen, eller er over en operation på hospitalet, eller oplever lændesmerter. Det er på tide at komme i gang. 

Din fysioterapeut kan hjælpe dig med at komme efter din skade eller operation, og hjælpe dig med at løse andre forringelser i mobiliteten og bekymringer. Vi er eksperter i bevægelse, som ved det er vigtigt at forblive sunde og raske. Bliv ikke et offer for aldring. Lad os hjælpe dig med at blive ældre med succes og få bedre leveår fremad. 


Hvordan kan træning helbrede min skade?

Indledende Behandling


Den første typiske behandling på en skade er POLICE (Protection, Optimal Loading, Ice, Compression, Elevation). Vi har alle prøvet det i det tidlige stadie af en skade de første dage og uge. 


Protection: For en kort periode kan det være nødvendigt at immobiliere det skadede område for at minimere risikoen for provokere vævet yderligee


Optimal loading: Ændre fokus fra at holde en akut skade i ro til mere bevægelse og belastning


Ice: At smertedæmpe og minimere hævelse


Compression: At mindske ødem og hævelse


Elevation:  Løfte det skadede område over hjertehøjde


Ved at følge disse trin er det med til at hjælpe på overdreven hævelse og betændelse. På et tidspunkt må vi glemme POLICE og komme videre til øvelsesterapi. 


Hvordan helbreder træning?


Træning er vigtigt fordi det sætter stress på det skadede væv. Det betyder ikke at du stresser vævet på samme som før skaden, men efter vævet har fået tid til at hele, så skal du i gang med et genoptræningsprogram. 


Når din krop "helbreder" noget, så sker det på en uorganiseret og hurtig måde, hvilket betyder den ikke er så god som originalen. Korrekt helbredelse tager tid (og du gættede det) STRESS. Hvis du vil være i stand til at løfte mere vægt eller flytte dig hurtigere uden smerte, har du brug for at din krop tilpasser sig disse slags kræfter.  


Når du kommer igennem et progressivt genoptræningsprogram, vil den stigende stress (mængden af belastning, vægt eller kraft anvendt), stimulere din krop til at tilpasse sig. Det helbredne væv vil "modne" og blive mere organiseret og dermed øge dets stabilitet og styrke. Som vævet fortsætter med at "modne"vil de nærliggende nerver slappe af og smerten vil falde. 


Skadesforebyggelse


Træning er ikke kun nødvendigt for helbredelse af skader, men også for forebyggelse af skade. Jo mere styrke, stabilitet og bevægelse du kan bygge, desto mere stress kan vævet klare. Højere vævsstress tolerance fører til færre og mindre skader og forbedret præstationsevne. 


Så husk at hvile er vigtigt for at forblive aktiv og returnere til normalt aktivitetsniveau.  Hvis du har brug for professionel rådgivning, så har vi et fysioterapeutisk træningscenter der kan hjælpe dig. 

I gang med træning

Træning begynder med individuel samtale af en fysioterapeut eller studerende. Undersøgelse foretages af fysioterapeut. Om du vant til at træne eller det er første gang, så skal du have lagt et træningsprogram, der tager udgangspunkt i din situation. Vi vurderer din træningstilstand eller problemstilling så dit træningsprogram bliver målrettet i forhold til dig og dit behov.

Tilrettelæggelse og introduktion tager 60 minutter. Honorar efter overenskomst med Danske Fysioterapeuter.

Fysiosekvens tager ikke oprettelsesgebyr for indmeldelse. Træningen foregår herefter som selvtræning, men det er en god idé at bestille opfølgning efter 10 træningspas. Der er i løbet af dagen fysioterapeuter i og omkring træningscentret. Ring på 27 13 57 33 for at aftale en tid. Eller send os en mail, så vi kan ringe dig op.

Norsk sekvenstræning

For genoptræning og senior træning.











Original Norsk Sekvens er et af Europas mest anerkendte træningssystemer, designet og afpasset i forhold til menneskets anatomi og fysiologi. 

Instruktion og gennemgang af hjemmeprogram, der er let at bruge og fortsætte hjemme.


Brug af dette program og dets progression er nøglen til et vellykket resultat.


Mængden af øvelser bestemmes af dig og din fysioterapeut under hensyntagen til din tidsplan og intensiteten og den frekvens, der er nødvendig for at producere det ønskede resultat.

Hjemme-øvelsesprogram

For et aktiv liv

Norsk Sekvenstræning er nemt at anvende og tilpasse. Vægtsystemet er afstemt, så der kommer balance i kroppens muskulatur og sikrer, at mave, ryg, arme og ben forholdsmæssigt bliver lige stærke. Træningssystemet giver en sikker og effektiv træning og ingen skadelig stress på led og bindevæv. Desuden optager de tavse maskiner lidt plads.


Ergonomisk og effektiv

Under omhyggelig vejledning fra vores fysioterapeuter tilpasses træningsprogrammet for at imødekomme behovene hos folk, der rehabiliterer efter skade eller kæmper med overvægt, attrose, cancer og diabetes. Ved hjælp af rådgivning hjælper Norsk Sekvens med en  hurtigere genopretning og fremmer et nyt fitnessniveau.


Norsk Sekvens tilbyder 3 sekvenser med 5 øvelser i hver sekvens. Det er designet til at adressere forskelligt niveau og evner.


  • Sekvens 1 starter med at træne hovedmuskelgrupperne, som bruges mest i hverdagsaktiviteter og sport.


  • Sekvens 2 øger sværhedsgraden med mere sammensatte og krævende øvelser.


  • Sekvens 3 er motorisk de mest avancerede øvelser.


Resultatet er øget sikkerhed og hurtigere fremskridt.

Mandag: 6:30-20.00

Tirsdag: 6:30-20.00

Onsdag: 6:30-20.00

Torsdag: 6:30-20.00

Fredag: 6:30-18.00

Lørdag: 9:00-14.00

Søndag: 9:00-14.00

mail@fysiosekvens.dk

+45 27 13 57 33

Jens Baggessens Vej  88G

Aarhus N

Fysiosekvens har mulighed for indgang til handicappede med kørestol.