Skulderhold

Skulderproblemer skal trænes. Tid alene gør ikke skulderen rask.

Fysioterapeuten kan systematisk undersøge skaden og finde årsagen.

Forskellige symptomer og diagnoser skal trænes forskelligt, og en analyse af idræts- eller arbejdssituation målretter træning af skulderen.

I samarbejde med fysioterapeuten kan skulderhold være en del af træningen.

Skulderhold

'Shoulder Rehab' gruppeklasserne arbejder vi på scapular styrke og kontrol, rotatorcuff styrke og stabilitet, thorax mobilitet, funktion og proprioception. Stretches og soft tissue release metoder er integreret i klasser til din skulder fungerer det bedste, det muligvis kan. Disse klasser er for folk at komme sig efter skader som skulder smerter og skader, rotator manchet og sub-acromial impingement, rotator manchet tårer / tendonitis / tendinopati, Winging scapula og svage rotator manchet muskler, acromial clavicular joint (a / c) skader, Gleno -humeral fælles ustabilitet, skulderforskydninger og subluxationer og postoperativ skulderoperation.

Skulderen og skulderskader

Skulderleddet er et af kroppens mest komplicerede led. Skulderen består af nøglebenet foran på brystet, skulderbladet på ryggen og overarmen. Leddets store bevægelighed er udviklet til at præstere stor kraft fx ved kast. Muskler og sener bliver dagligt brugt til at bære og løfte byrder. Det er ofte hårdt, hvilket medfører træthed og smerte i skulder/nakke regionen. Ved overlastninger kan det give gener i nakke, ryg, bryst og arme.

De almindeligste skulderskader er fald på skulderen, ledskred og smerter på grund af overbelastning fx ved ensidigt gentaget arbejde og/eller arbejdsopgaver udført over skulderniveau.

Idrætsgrene med eksplosive bevægelser, fx i håndbold, tennis, og volleyball, eller gentagne bevægelser fx i svømning kan medføre problemer i skulderen.