Skuldersmerter

Skulderen er en af de mest beskadigede led i kroppen.

Vores mål er at få smerten væk samt vende tilbage til tidligere funktionsniveau.

Det inkluderer:

• Bevægelighed
  • Styrke
  • Skulder stabilisering
  • Postural orientering
  • Korrektion af bevægelse

Skulderen

Skulderleddet kaldes en "kugle og fatning" led. Dette design giver mulighed for stor mobilitet, men samtidig betydelig ustabilitet. Bolden (humeral hoved) holdes i soklen (glenoid fossa) af brusk, ledbånd og muskler. Musklerne er skulderens bevægelige kraft og gør derfor ikke altid et godt stykke arbejde med at give stabilitet til den meget ustabile led.

Under perioder med gentagen aktivitet eller signifikant stress bliver understøttende strukturer (ledbånd, muskler, brusk) ofte belastede og til sidst nedbrydning. Disse belastninger og udtrætning manifesterer sig generelt gennem smerte og tab af mobilitet.

Eksempler på disse er:

• Rotator Cuff Tears og kirurgiske reparationer
  • Labrum skader og kirurgiske reparationer
  • AC led forstuvning
  • Skulder instablitet, luksation
  • Shoulder Impingment
  • Bursitis
  • Tenditis
  • Scapulohumeral dysfunktion

Hvis ubehandlet eller ikke behandles korrekt, kan disse forhold fører til klæbende kapulitis (frossen skulder), læsioner, der kræver kirurgi, dislokationer osv. På grund af den rette behandling er det muligt at genoprette normal mobilitet, stabilitet og mekanik i skulderleddet.

De fleste skulderforhold er resultatet af mekaniske mangler, der generelt er relateret til manglende muskellængde (stramhed) og dårlige muskelstyrkebalancer og generel kraftproduktion.

Typisk har en person med skuldertilstand overordnet god styrke i arm og skulder, men har ikke den rette balance af styrke i musklerne omkring skulderen. Det er disse muskel ubalancer, at når det kombineres med vores normale daglige brug af armen føre til nedbrydning og slitage anført ovenfor.

Fysiosekvens har en centreret viden om, hvordan man skal vurdere skulderen med alle aspekter. Vigtigst er, at vi vurderer den mekaniske mangel sammen med tabet af mobilitet, funktion og styrke.

Når vi har gennemført en fuldstændig evaluering, er vi i stand til at etablere en omfattende behandlingsplan for ikke blot at behandle symptomerne (som traditionel terapi gør), men også årsagen til manglen. I tilfælde af at patienten har gennemgået kirurgi, er vi i stand til at inkorporere disse aspekter i deres postoperative behandling og dermed forbedre den fulde genoprettelsesproces og reducere risikoen for eventuelle fremtidige problemer med leddet.

Træt af smerten? Håndter det en gang for alle!

Kontakt os i dag for at planlægge din personlige fysioterapi evaluering på vores online formular eller ring på 27 13 57 33, så vi kan hjælpe dig.

Skulderen er en af de mest skadede led i kroppen

I Fysiosekvens ved vi, at skulderen er et af de største og mest komplekse led. Skulderen omfatter kravebenet (kravebenet), scapula (skulderbladet) og humerus (overarmben) og ledbånd og muskler, der forbinder disse knogler. Humerus og scapula passer sammen som en kugle og stikkontakt. Skulderen giver en bred vifte af armbevægelse, men skal også være stabil nok til at løfte og trække tunge genstande. Den øgede tilladte bevægelse og kraftig brug sætter skulderen i fare for skade.

HVILKE DIAGNOSER OG TILSTANDE BEHANDLER VI

• Rotator Cuff Tears og kirurgiske reparationer
  • Labrum skader og kirurgiske reparationer
  • AC led forstuvning
  • Skulder instablitet, luksation
  • Shoulder Impingment
  • Bursitis
  • Tenditis
  • Scapulohumeral dysfunktion

HVAD ER BEHANDLINGSMULIGHEDERNE?

Vores ultimative mål er at reducere din smerte og og få dig tilbage til tidligere funktionsniveau. om der en omgang golf, tilbage til arbejde, lege med dine børn eller noget derimellem.

Fælles behandlingsmuligheder for fysioterapi omfatter:

Bevægelighed:

Det er vigtigt at have fuld bevægelse i din skulder for at fuldføre dine daglige opgaver. Din terapeut vil undersøge dig for at bestemme eventuelle underskud eller ubalancer og identificere de specifikke strækøvelser for at genoprette din normale funktion.

Styrke:

Mange af os udvikler svaghed i vores skulder, når vi bliver ældre.. Når en svaghed eller muskel ubalance udvikler sig i vores skulder, kan dette føre til unormale skulderbevægelser og / eller irritation i skulderen og forårsage smerte. Dette er især vigtigt for postkirurgiske patienter. Din fysioterapeut identificerer disse svagheder eller ubalancer og arbejder for at rette op på dem.

Skulderstabilisering:

At have god stabilitet i skulderen er lige så vigtig som at have styrke. Manglende stabilitet i skulderen kan føre til forstyrrelser eller unormale overordnede bevægelser i leddet. Dette kan forårsage knogleskade, skade på ledlæben. Dette er især vigtigt for atleter og tunge manuelle arbejdsstillinger.

Postural bevidsthed og bevægelseskorrektion:

Korrekt kropsholdning er meget vigtigt for din skulder. Unormale holdninger og ukorrekt bevægelse af skulder og skulderblad kan føre til øget slitage på skulderen. Dette kan forårsage impingment, tendonitis, bursitis og rotatorcuff skader.