Sportsfysioterapi

Når vi siger Sportfysioterapi, mener vi lige det - fra at vurdere risikofaktorer relateret til potentielle skader samt bruge alle de nødvendige redskaber til at komme tilbage til sport.

Som en del af dit vurderings- og behandlingsprogram vurderer vi din biomekanik og giver indsigt i, hvordan du forbedrer dine bevægelsesmønstre for at forhindre skade og optimere ydeevnen.

Vi kan også bruge videoanalyse til at vise dig mulige ineffektiviteter, der kan holde dig tilbage på banen eller under løb. Vi tilbyder også sports taping og bandage løsninger, hvor det er nødvendigt.

Vores mål er at hjælpe dig med at præstere bedre og forebygge skader

Har du eller nogen du kender oplevet et af disse spørgsmål?

• Lidt en tidligere sportsrelateret skade?
  • Tidligere haft en skade af nogen art?
  • Havde smerter under træning eller træning?
  • For nylig startede en ny sport sæson (eller den er på vej)?
  • Træning til ny sport / konkurrence?
  • Kendt nogen, der havde en sæson, der sluttede skade?

Årsager til sportsskader

Skader opstår, når en af ​​to faktorer er til stede:

Traume:

Akut traume er en skade, der opstår på grund af kraft fra en kollision, fald eller tackling. Normalt er denne type skade let at identificere, fordi vi ved præcis, når skaden opstår. Der er øjeblikkelig skarp smerte og hævelse, og det fører typisk til en tur til skadestuen.

Eksempler på et akut traume vil være en forstuvning, ligamentlæsion - som ACL eller et brud. Selvom ikke alle sportsgrene er kontaktsporter, er direkte traume en betydelig mulighed i enhver sport.

Repetetive aktioner:

Mest sport og atletisk konkurrence indebærer gentagne bevægelser. Basketballl, fodbold, maraton, tennis, fodbold, håndbold  og mange flere involverer alle en form for gentagne bevægelser. Fra at kaste et basketballl til at løbe 21 kilometer, vil kontrollen af ​​effekten af ​​gentagen bevægelse og påvirkning betydeligt mindske risikoen for skade. Vi kalder disse overbelastningsskader.

Overbelastningsskader er sværere at identificere, og de bliver normalt værre, før en atlet søger behandling. Hovedklagen er en dybt smerte i leddet og dets omgivende væv. Fordi der ikke var nogen umiddelbar årsag til skade, har atleterne en tendens til at ryste det af som muskeltræthed, og den gentagne belastning på leddet og dets omgivende væv fortsætter. Dette gør atleten mere udsat for yderligere skade, hvis den ikke behandles ordentligt. Nogle eksempler på overbelastningsskader omfatter: tendonitis, shin splint, muskelskader og bursitis.

Overbelastningsskader opstår normalt på grund af:

• Muskel svaghed og / eller ubalance
  • En hurtig stigning i træningsintensitet
  • Gentager og gør den samme øvelse

For unge atleter:

betyder en skade tid væk fra deres sportslige eller aktivitetsvalg - potentielt at bruge uger på at sidde på sidelinjen i stedet for at være med i spillet. Dette kan være frustrerende og også en kilde til depression.

For voksne:

er motion en vigtig del af livet for at opretholde eller forbedre dit generelle helbred. Du behøver ikke at være en konkurrencedygtig atlet for at døje med en sportsskade. Faktisk er de personer, der er mest modtagelige for sportsskader, mennesker, der lige er begyndt at udøve eller gøre det på rekreativt niveau; den typiske weekend kriger.

Dette sker på grund af at starte et intens træningsprogram for brat eller øge dit træningsniveau for hurtigt. Og leddene og deres støttende muskelvæv, sener og ledbånd er ikke forberedt til den kraftige belastning, der udøves.

Undersøgelser viser, at atleter, der er blevet vurderet inden starten af ​​hver sæson og trænet passende før og i løbet af sæsonen, er 75% mindre tilbøjelige til at blive skadett eller opleve smerte i deres sæson / konkurrence. Dette skyldes primært, at deres led, muskler og ledbånd er bedre i stand til at absorbere de gentagne handlinger eller virkningen, når traumer forekommer.

Interesseret i et brugerdefineret sportspræstationsprogram udviklet til dig? Kontakl os i dag på vores online kontakt formular eller ring på 27 13 57 33.